کاربردهای هوش مصنوعی در رشته کامپیوتر 2023

انتشارات بابان
0 دیدگاه
کاربردهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و رشته کامپیوتر

هوش مصنوعی یا (artificial intelligence) AI یکی از شاخه‌های مطالعاتی علوم کامپیوتر محسوب می‌شود. هدف آن ساخت سیستم‌های مصنوعی هوشمندی است که بتوانند مجموعه‌ای از وظایف را با کیفیت بالا انجام دهند. در اوایل دوران ظهور هوش مصنوعی، هدف این بود ابزارهایی تولید شوند که قادر باشند محاسبات ریاضیاتی را انجام دهند.

در دهه‌های اخیر، با گسترش پژوهش‌های مختلف پیرامون نحوه عملکرد ذهن انسان در پردازش و درک اطلاعات و تلاش برای ساخت سیستم‌هایی مشابه با مغز انسان، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی محدود به انجام محاسبات ساده نمی‌شود و می‌توان تاثیر شگرف آن را در تمامی جنبه‌های زندگی مشاهده کرد.

مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی مربوط به رشته کامپیوتر است. از کاربردهای خاص هوش مصنوعی می‌توان به سیستم‌های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین اشاره کرد.

احتمالاً ترکیب کلمه «هوش مصنوعی» شما را یاد ربات‌های هوشمند می‌اندازد. ماشین‌های متفکری که قدرت تصمیم‌گیری دارند و به‌تدریج قرار است جای انسان‌ها را در انجام یکسری از امور عادی زندگی بگیرند. هوش مصنوعی به زبان ساده یعنی تلاش برای شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی در پردازنده یا همان مغز ماشین‌ها.

این علم در صدد آن است که اولاً دریابد که انسان چطور با مغز خود فکر می‌کند، سپس تلاش کند تا این پروسه را در مغز ربات‌ها یا ماشین‌ها پیاده سازی کند. هوش مصنوعی در واقع توانا کردن یک کامپیوتر یا ربات است. به طوریکه این ربات قدرت برقراری ارتباط با انسان به عنوان یک موجود هوشمند را داشته باشد.

بنابراین وقتی از هوش مصنوعی حرف می‌زنیم یعنی باید رباتی داشته باشیم که بتواند به طور مستقل فکرکند، استدال کند، معنا و مفاهیم موضوعات را درک کند، قدرت تعمیم موضوعات به مسائل قبلی را داشته باشد و قادر باشد از تجربیات قبلی خود استفاده کند.

تمایل انسان به هوشمند کردن ربات‌ها به سال ۱۹۴۰ باز می‌گردد. یعنی درست از زمانی که کامپیوترها رونق خود را آغاز کردند. از همان موقع بشر به فکر ساخت ربات‌هایی افتاد که کارهای پیچیده مانند ارائه براهین یا استدلال، انجام بازی‌های پیچیده مانند شطرنج و برنامه ریزی‌های استراتژیک را انجام دهد.

در برخی از علوم پیشرفت‌های متخصصان به سطحی رسیده است که به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به صدها سال زمان برای و خطا نیاز دارد تا بتواند به آن نقطه برسد. از این رو سالهاست که دانشمندان فعال در حوزه AI تلاش خود را روی ارتقای سطح توانمندی موتورهای جستجو با هوش مصنوعی یا ماشین‌های تشخیص صدا و چهره متمرکز کرده‌اند.

اهداف هوش مصنوعی

اصلی‌ترین هدف هوش مصنوعی این است که تا جائیکه امکان دارد رفتارهای انسانی شبیه سازی شوند. مهم‌ترین دغدغه دانشمندان این حوزه آن است که بدانند یک انسان هوشمند در موقعیت‌های متفاوت چطور فکر می‌کند؟ سپس چطور تصمیم می‌گیرد؟

اگر همین دو سوال پاسخ داده شود، هوش انسانی قادر به خلق هوش مصنوعی و ماشین‌های هوشمند واقعی خواهد بود. اما مشکل درست همین است که تشخیص شیوه اندیشیدن و تصمیم‌گیری انسان به طور واضح مشخص نیست.

انسان قادر است شرایط موقعیت جدید را به زودی تشخیص و خود را با آن تطبیق دهد. در حالی‌که حیوانات از روی غریزه عمل می‌کنند و غریزه رشد و تطبیقی ندارد.

روانشناسان هوش انسان را با یک شاخص مشخص نمی‌کنند. بلکه با مجموعه‌ای از توانایی‌ها می‌سنجند که شامل موارد زیر می‌شود:

یادگیری

که به معنی آموختن با آزمون و خطاست.

استدلال

استدلال به معنای نتیجه‌گیری مناسب با موقعیت است.

حل مسئله

در هوش مصنوعی حل مسئله ممکن است به عنوان یک جستجوی سیستماتیک از طریق طیف وسیعی از اقدامات ممکن برای رسیدن به یک هدف یا راه حل از پیش تعریف شده مشخص شود.

ادراک

به معنی درک محیط با استفاده از اندام‌های حسی مختلف. این درک می‌تواند با اندام‌های واقعی یا مصنوعی باشد. یعنی محیط با این اندام‌ها اسکن می‌شود و صحنه در روابط فضایی مختلف به اشیاء جداگانه تجزیه می‌شود.

حالا ادراک وارد عمل می‌شود. در این وضعیت تجزیه و تحلیل با این واقعیت روبه رو می‌شود که یک شی ممکن است بسته به زاویه ای که از آن مشاهده می‌شود، جهت و شدت نور در صحنه و میزان تضاد جسم با میدان اطراف، متفاوت به نظر برسد.

در حال حاضر میزان ادراک در ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی تا آنجایی پیشرفت کرده که حسگرهای نوری برای شناسایی افراد و وسایل نقلیه اتوماتیک برای رانندگی با سرعت متوسط ​​در جاده‌های باز توانمند شده‌اند.

زبان

زبان سیستمی از نشانه‌هاست که بر اساس قرارداد معنا دارند. در این معنا، زبان نیازی به محدود شدن به کلام گفتاری ندارد. به عنوان مثال، علائم راهنمایی و رانندگی، یک زبان کوچک را تشکیل می‌دهند، این یک موضوع قراردادی است که  در برخی کشورها به معنای “خطر پیش رو” است.

یکی از ویژگی‌های مهم زبان‌های انسانی بر خلاف صدای پرندگان و علائم راهنمایی و رانندگی، بهره‌وری آنهاست. یک زبان کامل در مغز یک انسان می‌تواند انواع نامحدودی از جملات را فرموله کند. این در حالی است که هنوز ماشین مجهز به هوش مصنوعی وجود ندارد که چنین قدرتی داشته باشد.

کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف

بحث در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی بسیار زیاد است. اما پرسش استراتژیک و مهم این است که کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف چیست؟ یعنی چطور می‌توان از AI در کسب و کارها استفاده کرد؟ همچنین چه کسب و کارهایی پتانسیل بهره‌گیری از هوش مصنوعی را دارند؟

هوش مصنوعی قرار است روی برنامه‌های متمرکز باشد که در زمینه رشد دادن کسب و کارها فعالیت می‌کنند. با پذیرش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، شرکت‌ها راه‌های نوآورانه‌ای برای کمک به عملکرد کسب‌وکار پیدا می‌کنند.

هوش مصنوعی در آموزش

اگرچه حوزه آموزش بیشتر تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی است، با این حال با گسترش سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شاهد تحولات عظیمی در این حوزه هستیم. امروز کاربردهای هوش مصنوعی و اثرات مثبت آن در جنبه‌های مختلف آموزش بسیار مشهود هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تمرکز بیشتر بر دانشجویان و آسان کردن امر آموزش و فعالیت‌های اداری است.

بسیاری از مراکز آموزشی به ابزارهای هوشمندی مجهز شده‌اند که فعالیت‌های مختلف این مراکز را به شکل خودکار درآورده‌اند. به عنوان مثال، با استفاده از این ابزارها می‌توان پیام‌هایی را در زمان مشخص به‌صورت خودکار به دانشجویان ارسال کرد.

همچنین، مدرسان می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی به منظور بازبینی خودکار تکالیف و تمرین‌های دانشجویان استفاده کنند. به‌علاوه، کارمندان کادر اداری نیز می‌توانند از سیستم‌های هوشمند برای مدیریت ثبت‌نام دانشجویان، تعریف دوره‌های آموزشی و سایر موضوعات مربوط به مدیریت منابع انسانی بهره گیرند.

فرآیند دیجیتالی کردن محتوای آموزشی نظیر ویدئوهای آموزشی، کنفرانس‌ها و کتاب‌های متنی را می‌توان با سیستم‌های هوشمند انجام داد. همچنین، با استفاده از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان خلاصه‌ای از محتوای آموزشی تهیه و برنامه‌های زمانی مشخصی را برای هر دوره مشخص کرد.

به‌علاوه، کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش را می‌توان در یادگیری شخصی افراد نیز ملاحظه کرد. بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری هوشمند وجود دارند که از آن‌ها می‌توان برای بررسی پیشرفت سطح تحصیلی دانشجو، برنامه‌ریزی درسی، یادآوری موارد خاص، راهنمای مطالعه درسی و موارد دیگر استفاده کرد.

جدیدترین کاربردهای هوش مصنوعی

همانطور که می‌دانید این روز‌ها، هوش مصنوعی، به ویژه یادگیری ژرف  (Deep Learning)، حرف اول را در خیلی از زمینه‌های پژوهشی و البته صنعتی می‌زند و نتایج و محصولات حاصل از آن طی سال‌های اخیر، بسیار شگفت انگیز بوده اند.

کاربردهای هوش مصنوعی تقریباً بر آینده هر صنعت و هر انسانی تأثیر می‌گذارد. هوش مصنوعی به عنوان محرک اصلی فناوری های نوظهور مانند کلان داده، روباتیک و اینترنت اشیا عمل کرده است و به عنوان یک فناوری مولد در آینده قابل پیش بینی عمل خواهد کرد. در ادامه چند مورد از کاربردهای هوش مصنوعی ذکر شده است:

  • چت بات هوش مصنوعی ChatGPT
  • کاربردهای هوش مصنوعی در تبدیل گفتار به نوشتار
  • کاربردهای هوش مصنوعی در رتبه بندی صفحات وب
  • پاسخ دهی خودکار در نرم‌افزار های پیام‌رسان
  • کاربردهای هوش مصنوعی در توصیف تصاویر
  • تخمین میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی در صورت استفاده از سلول‌های خورشیدی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در تبدیل طرح اولیه (Mockup) به کد HTML
  • کاربردهای هوش مصنوعی در اتومبیل خودران
  • تنظیم هارمونی رنگ‌ها در تصویر
  • یادگیری و استخراج سبک
  • طراحی لباس بر اساس سلیقه کاربر
  • کاربردهای هوش مصنوعی در انجام بازی‌ های ویدیویی
  • انجام بازی های صفحه ای مانند شطرنج و GO
  • کاربردهای هوش مصنوعی در آهنگسازی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در نقاشی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص چهره
  • کاربردهای هوش مصنوعی در دستیارهای هوشمند
  • کاربردهای هوش مصنوعی در ترمیم تصویر (Image In-painting)
  • همگام‌سازی لب ها در ویدیو با صدا هایی غیر از صدای اصلی
  • جستجوی تصاویر با انجام حرکات مرتبط
  • استفاده از ابزارهای هوشمند در امور کشاورزی
  • هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری
  • کاربردهای هوش مصنوعی در جهت یابی
  • کاربردهای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک
  • کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پزشکی
  • مشاغل مالی (تحلیلگران مالی، مشاوران مالی شخصی)

تکامل هوش مصنوعی

سیستم IFM تنها یکی از بیشمار نوآوری های مبتنی بر هوش مصنوعی است که شاهد رشد و اثرگذاری های روز افزون آن هستیم. شاید برای درک جایگاه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در آینده جهان توجه به این جمله از ولادیمیر پوتین کمک کننده باشد:

«هر کس در زمینه هوش مصنوعی رهبر شود، حاکم جهان خواهد شد.»

واضح است که کاربردهای امروزیِ هوش مصنوعی، ‌بسیار فراتر از این تعداد اندک اند.

بخشی دیگر از بازار کار رشته هوش مصنوعی بر عهده شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی هست که باعث شدند بازار کار رشته هوش مصنوعی گسترش پیدا کند و این شرکت‌ها با جذب و استخدام متخصصین رشته هوش مصنوعی به دنبال رشد و توسعه در تکنولوژی هوش مصنوعی هستند.

تعدادی از این شرکت‌ها عموماً دانش بنیان هستند که سعی دارند با جذب نیروهای متخصص رشته هوش مصنوعی از طریق دانشگاه‌های برتر ایران همچون شریف، امیرکبیر، تهران و .. در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشته باشند.

در برخی از آمارهای منتشرشده با توجه به کاربردهای هوش مصنوعی اینگونه به نظر می‌آید که در سال‌های اخیر بسیاری از فارغ التحصیلان رشته هوش مصنوعی بیشتر از رشته‌های دیگر در شرکت‌های خصوصی استخدام شدند.

هر چه ارتباط صنعت و بازارکار به یکدیگر نزدیک باشد، وضعیت تحقیقاتی، پژوهشی و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه هوش مصنوعی، بهبود می‌یابد و گردش مالی ارتباط بازار کار رشته هوش مصنوعی با تمامی صنایع صنعتی و حوزه‌های کاری باعث ایجاد شکوفایی اقتصادی در کشورمان ایران می‌شود.

شناخت اصلی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی کمک شایانی به تکامل این رشته می‌کند.

تحصیلات مورد نیاز رشته هوش مصنوعی و بازار کار آن

هوش مصنوعی و رباتیک از مهم‌ترین فناوری‌های تحول‌آفرین عصر دیجیتال هستند که می‌تواند در حرکت به سمت تحول دیجیتال یاری‌دهنده و کاربردی باشند.

در کشورهای پیشرفته دنیا، افراد علاقمند به تکنولوژی هوش مصنوعی با یادگیری یکی از گرایش‌های شاخه هوش مصنوعی همچون ماشین لرنینگ، دیپ لرنینگ، پردازش زبان طبیعی، شبکه عصبی و غیره، می‌توانند وارد بازار کار رشته هوش مصنوعی شوند و در شرکت‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با رشته هوش مصنوعی مشغول به کار شوند.

موضوع بسیار مهمی که در بازار کار رشته هوش مصنوعی در جهان به آن توجه می‌شود، میزان تحصیلات آکادمیک و سوابق پژوهشی و تحصیلی فرد است، اگر به بخش آگهی‌های استخدام شرکت‌های بین‌المللی سر بزنید، این موضوع را متوجه خواهید شد. اساس و پایه تکنولوژی هوش مصنوعی بر اساس علوم دانشگاهی است و از محیط آکادمیک نشات می‌گیرد و به همین دلیل است که مورد اهمیت است.

اکثر افرادی که وارد بازار کار رشته هوش مصنوعی می‌شوند، در رشته مهندسی و علوم کامپیوتر تحصیل کرده‌اند. شاخه هوش مصنوعی یکی از گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر است که افراد برای ورود به رشته هوش مصنوعی باید از طریق کنکور کارشناسی ارشد وارد این رشته شوند.

در سال‌های اخیر رشته هوش مصنوعی به یکی از رشته‌های تحصیلی پر متقاضی تبدیل شده است و دانشجویان زیادی در رشته هوش مصنوعی در بسیاری از دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

بازار کار رشته هوش مصنوعی در جهان

یکی از پر طرفدارترین مشاغل در جهان، هوش مصنوعی است. به دلیل تاثیر و اهمیت بسیار زیاد آن در تمامی صنایع، بازار کار آن در حال رشد است.

می‌توان کاربردهای هوش مصنوعی را به سه دسته تقسیم کرد: هوش مصنوعی ضعیف که می‌تواند وظایفی مثل پیش بینی آب و هوا، اتوماسیون رزو غذا در دانشگاه ها و … را انجام دهد که ما در حاضر در این مرحله هستیم. هوش مصنوعی عمومی، قادر به انجام همان کارهایی است که یک انسان می‌تواند انجام دهد و سوپر هوش مصنوعی، قادر به انجام هرکاری بهتر از انسان است.

با توجه به آمارها، فرصت‌های شغلی هوش مصنوعی در جهان در سال‌ها ی اخیر چندین برابر شده است و مشاغل مرتبطی بصورت کاربردی با رشته هوش مصنوعی به وجود آمده، از اکتشافات فضایی و نجوم گرفته تا صنایع غذایی و کشاورزی باعث ایجاد شغل شده است.

رشته هوش مصنوعی در بازار کار و صنایع مختلف، باعث تحولات عظیمی به ویژه در موارد غیر ممکن شده و از این رو رشد مستمر و مداومی در بازار کار رشته هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

شرکت‌های بزرگ و پیشگام در حوزه هوش مصنوعی در جهان همچون اینتل، تسلا، مایکروسافت، گوگل، متا، آمازون و … نقش کلیدی و مهمی به عنوان رهبران صنعت حوزه هوش مصنوعی دارند. علاوه بر این شرکت‌ها، مجموعه شرکت‌های دیگری نیز هستند که باعث رشد بازار کار رشته هوش مصنوعی در جهان می‌شوند.

میزان ارقام مالی که به عنوان حقوق و دستمزد به کارشناسان و متخصصین رشته هوش مصنوعی در بازار کار بین‌المللی پرداخت می‌شود، به شدت بالا است.

امروزه شرکت‌های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی در بخش بین‌المللی به حدی پیشرفت کردند که با ارائه راه‌حل‌های خلاقانه توانستند در حوزه‌هایی همچون اتوماسیون و خودکارسازی فرآیندها، سلامت دیجیتال، شبیه‌سازی و طراحی، سامانه و سیستم‌های هوشمند سازمانی، رشته مهندسی پزشکی و انواع رشته‌های مهندسی و علوم پایه‌ای به کار برود.

در حال حاضر یکی از معضلاتی که شرکت‌های فناوری در جهان با آن روبرو هستند، موضوع کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه هوش مصنوعی است و به همین دلیل اکثر شرکت‌هایی که در هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند مجبورند از بین افراد کمی، نیروی متخصص مورد نظرشان را پیدا کنند. و این موضوع به این معنی است که تقاضای شرکت‌ها برای جذب نیروی متخصص هوش مصنوعی بسیار زیاد و رو به رشد است.

اما نیروی متخصص به مراتب کمتر است و این اتفاق برای افرادی که قصد دارند در بازار کار رشته هوش مصنوعی فعالیت کند، بسیار خوب است. علت اصلی نا آگاهی افراد نسبت به کاربردهای گسترده هوش مصنوعی است.

بازار کار رشته هوش مصنوعی در ایران

خوشبختانه چند سالی است بازار کار هوش مصنوعی در ایران با استقبال خوبی مواجه شده است و شرکت های مختفی به دنبال جذب متخصصان این حوزه کاری هستند. بزرگترین چالشی که باعث شد هوش مصنوعی در ایران نسبت به سایر کشورها عبتر باشد، فرصت پژوهش و عدم شرکت در پژوهش‌های بین المللی است.

از کاربردهای هوش مصنوعی برای فارغ اتحصیلان این رشته می‌توان به مشاغلی از جمله برنامه نویس، مدیر وب سایت، تحلیلگر، طراح و سازنده ربات و.. اشاره کرد.

در این بین برخی از متخصصین رشته هوش مصنوعی بصورت فریلنسری، پروژه‌ای، ریموت و دورکاری با شرکت‌ها و استارتاپ‌های خارجی در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنند و از داخل ایران بصورت آنلاین بر روی پروژه‌هایی که می‌گیرند کار می‌کنند.

نکته بسیار مهمی که در این بخش حائز اهمیت است موضوع رزومه کاری قوی و مهارت و تخصص بالا برای فرد می‌باشد؛ فردی که قصد دارد به عنوان یک متخصص هوش مصنوعی در بازار کار رشته هوش مصنوعی در جهان مشغول به فعالیت شود، نیاز دارد که چندین سال بصورت حرفه‌ای رزومه کاری داشته باشد.

علاوه بر این، توانایی و مهارت انگلیسی صحبت کردن برای فعالیت در بازار کار رشته هوش مصنوعی در جهان، به شدت ضروری و مورد اهمیت است، که این موضوع به شدت مهم و کاربردی می‌باشد و کمتر به آن اشاره شده است.

مشاهده منابع آزمون استخدامی

آینده هوش مصنوعی و جهان

هوش مصنوعی از ماشین‌های بدون راننده گرفته تا اتوماسیون صوتی در خانه‌ها به سرعت پیشرفت کرده است و دیگر فقط مفهومی از فیلم‌ها و کتاب‌های علمی تخیلی نیست. طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه آکسفورد، کاربردهای هوش مصنوعی در ترجمه زبان‌ها تا سال ۲۰۲۴ بهتر از انسان‌ها خواهد بود.

کاربردهای هوش مصنوعی در آینده به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل خواهد شد و به سطح ماشین‌های فوق هوشمند خواهد رسید تا از شایستگی‌های فکری انسان فراتر رود.

آمار و ارقامی در باب آینده کار در عصرهوش مصنوعی

  • مطالعه دو ساله مکنزی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، ایجنت‌ها و ربات‌های هوشمند می‌توانند جایگزین ۳۰ درصد از نیروهای انسانی فعلی جهان شوند.
  • موسسه جهانی مکنزی پیش‌بینی کرد که ۴۵ میلیون آمریکایی – یک چهارم نیروی کار – تا سال ۲۰۳۰ شغل خود را به دلیل اتوماسیون از دست خواهند داد.
  • متخصصین صنعتی مانند فورچون نیز اعلام کرده‌اند که «ربات‌ها در ۱۵ سال آینده جایگزین ۴۰ درصد مشاغل خواهند شد».
  • بر اساس تجزیه و تحلیل دانشگاه آکسفورد، نزدیک به نیمی از مشاغل در ۲۵ سال آینده توسط ربات‌ها تصاحب خواهند شد.
  • طبق گزارش کنگره جهانی هوشمندی، هوش مصنوعی، دستیاران شخصی مجازی و چت‌بات‌ها تا سال ۲۰۲۴، جایگزین تقریباً ۷۰ درصد از حجم کاری مدیران خواهند شد.
  • ایلان ماسک، پیشرو فناوری، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت که هوش مصنوعی در پنج‌سال آینده بر انسان‌ها تسلط خواهد یافت.

پیشرفت‌های فناوری در هوش مصنوعی

 در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی شاهد تکامل‌های بزرگی در زمینه‌های مختلفی نظیر یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین، و رباتیک بوده است.

یادگیری عمیق یکی از پیشرفت‌های چشمگیر در هوش مصنوعی است که توسط شبکه‌های عصبی مصنوعی قادر به انجام وظایف پیچیده‌تر و تشخیص الگو‌های پنهان در داده‌ها بدون نیاز به راهنمایی انسانی شده است. این تکنیک از اهمیت ویژه‌ای در تشخیص تصاویر، ترجمه ماشینی، تشخیص چهره و حتی در حوزه پزشکی برای تشخیص و پیش‌بینی بیماری‌ها برخوردار است.

همچنین، پردازش زبان طبیعی نیز یکی دیگر از پیشرفت‌های نمایان در هوش مصنوعی است که به سیستم‌ها امکان می‌دهد با زبان انسان درک و تفسیر کنند. این قابلیت در ترجمه، تحلیل متن، پاسخگویی به سؤالات و برقراری ارتباط با کاربران نقش بسزایی ایفا می‌کند. بینایی ماشین نیز توانسته است به صورت چشم‌اندازی روشن در حوزه هوش مصنوعی بروزرسانی شود.

سامانه‌های بینایی ماشین، قادر به تشخیص و تفکیک الگوها و اشیاء در تصاویر و ویدئوها هستند و به طور گسترده‌ای در حوزه خودروهای هوشمند، آشپزخانه‌های هوشمند و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رباتیک نیز با استفاده از هوش مصنوعی، پیشرفت‌های زیادی داشته است. ربات‌های هوشمند و همکاران رباتیکی به طور گسترده‌ای در خطوط تولید، خدمات رستورانی، پژوهش و تحقیقات علمی و حتی در برنامه‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پیشرفت‌ها سرعت رشد هوش مصنوعی را در آینده پیش‌بینی می‌کنند و تأثیر عمده‌ای بر صنایع و زندگی روزمره انسان‌ها خواهند داشت.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های حوزه فناوری اطلاعات است که در سال‌های اخیر با افزایش پژوهش‌های مرتبط با این حیطه، کاربرد آن در زندگی بشر بیش از پیش رشد داشته است. با به کارگیری تکنولوژی در آینده‌ای خیلی نزدیک قادر خواهیم بود که AI را به انجام تمام کارهایی که می‌تواند به طور قطع بهتر از یک انسان انجام دهد، بسپاریم.

کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه از علوم کامپیوتر فراتر از مواردی است که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم و همچنان انتظار می‌رود که شاهد ورود این حیطه به سایر شاخه‌های علومی باشیم که تا کنون تجربه استفاده از مدل‌ها و ابزارهای هوشمند در آنها وجود نداشته است.

جامع ترین منابع و خرید کتاب کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر 1403

رزرو مشاوره کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

جدیدترین محصولات
قیمت اصلی ۴۵۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۲۸,۰۰۰ تومان است.
قیمت اصلی ۵۵۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۵۱,۰۰۰ تومان است.
قیمت اصلی ۵۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۰۰,۰۰۰ تومان است.
مقالات مرتبط
نقشه راه قبولی کنکور ارشد کامپیوتر
انتشارات بابان
4 دیدگاه
برنامه نویسی کامپیوتر
انتشارات بابان
0 دیدگاه
آموزش ثبت نام chatgpt
انتشارات بابان
0 دیدگاه
نقد و بررسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =